top of page

Οδηγίες για άλλες παθήσεις

Iodine

Έλεγχος - αναπλήρωση επιπέδων ιωδίου

 

Το ιώδιο είναι απαραίτητο όχι μόνο για την καλή λειτουργία του θυρεοειδούς αλλά και για διάφορους άλλους ενδοκρινείς αδένες όπως μαστός, προστάτης, εντερικό τοίχωμα κτλ. και η ανεπάρκεια του έχει συσχετιστεί με πλήθος παθήσεων, από βρογχοκήλη και υποθυρεοειδισμό μέχρι μείωση IQ, σύνδρομο ελειμματικής προσοχής υπερκινητικότητας, γαστρεντερικά προβλήματα, ινοκυστική νόσο και καρκίνο μαστού, καρκίνο προστάτη κτλ.

Ο έλεγχος για επάρκεια η ανεπάρκεια ιωδίου γίνεται είτε σε εργαστήριο (εξέταση αίματος ή ούρων), είτε στο σπίτι με το δερματικό τεστ (παρακάτω), εύκολα και οικονομικά.

Η αναπλήρωση ιωδίου γίνεται είτε με χάπια η σταγόνες ιωδίου (Lugol’s), είτε με επάλειψη στο δέρμα (δερματική απορρόφηση, παρακάτω). Η συνιστώμενη ημερήσια δόση (150μγ) φαίνεται ότι είναι πολύ χαμηλή και σημαντικά μεγαλύτερες δόσεις (6-30mg) είναι απαραίτητες για επάρκεια ιωδίου.

Έλεγχος επάρκειας ιωδίου στο σπίτι:

  - Χρησιμοποιούμε βάμμα ιωδίου, Alcool iode η Lugol ιωδίου (από φαρμακεία η online) και με μπατονέτα βάφουμε μια μικρή περιοχή του δέρματος, πχ στο βραχίονα, περίπου 2x2 εκ. Ιδανικά καλυπτουμε το σημείο με διαφανές αυτοκόλλητο επίθεμα για να περιορίσουμε την εξάτμιση και να έχουμε πιο αξιόπιστο αποτέλεσμα και βγάζουμε μια φωτογραφία αναφοράς με το κινητό μας.

   Αποτελέσματα: Έχουμε επάρκεια ιωδίου αν σε 48 ώρες (με καλυμμένο το σημείο) η 24 ώρες (ακάλυπτο) είναι περίπου όπως το κάναμε (ελάχιστα λιγότερο εμφανές).

   Έχουμε ήπια ανεπάρκεια αν στον ίδιο χρόνο είναι σημαντικά μειωμένο (φαίνεται αχνό).

   Έχουμε μέτρια ανεπάρκεια αν σε 24 ώρες (καλυμμένο) η 12 (ακάλυπτο) έχει μειωθεί εμφανώς (φαίνεται αχνό).

   Έχουμε σημαντικού βαθμού ανεπάρκεια αν εξαφανιστεί σε πολύ λιγότερο χρόνο (πχ 12 ώρες καλυμμένο η 6 ώρες ακάλυπτο.

Αναπλήρωση επιπέδων Ιωδίου

   - Η αναπλήρωση του ιωδίου μπορεί να γίνει τόσο με σταγόνες (από το στόμα) όσο και με δερματική χορήγηση (βαφή στο δέρμα και απορρόφηση). Η αναπλήρωση με πόσιμες σταγόνες είναι περισσότερο ελεγχόμενη και προτιμητέα.

   - Πόσιμες σταγόνες: Θα χρειαστούμε διάλυμα Lugol Ιωδίου 5% (φαρμακείο ή online). Προσοχή: το ιώδιο βάφει έντονα - το έχουμε πάνω σε πλαστική επιφάνεια που δεν πειράζει να λερωθεί. Τρόπος χρήσης: Αν το δοχείο με το διάλυμα δεν έχει σταγονόμετρο, γεμίζουμε (με χωνάκι) ένα δοχείο καραμελέ με σταγονόμετρο (από φαρμακείο ή οnline) για να μπορούμε να μετρήσουμε σταγόνες. Ξεκινάμε βάζοντας 1 σταγόνα (6.32 mg) σε ένα ποτήρι νερό, ανακατεύουμε και πίνουμε. Συνεχίζουμε με 1 σταγόνα τη μέρα για 3-4 μέρες. Στη συνέχεια αυξάνουμε τη δόση σε 2,3 και τελικά 4 σταγόνες (ανά 3 μέρες) και συνεχίζουμε με 4 σταγόνες (περίπου 25mg) τη μέρα μέχρι το δερματικό τέστ (παραπάνω) να δείξει επάρκεια. Στη συνέχεια μειώνουμε στις 2 σταγόνες την ημέρα ως δόση συντήρησης.

Στην απίθανη περίπτωση που με την έναρξη της θεραπείας εμφανίσουμε κάποια δυσανεξία (πχ γαστρεντερικά ενοχλήματα), σταματάμε τη λήψη του ιωδίου και ξεκινάμε τη λήψη των συμπαραγόντων του ιωδίου (κυρίως σελήνιο, αλλά και μαγνήσιο και μεθυλιωμένο B Complex). Σελήνιο μπορούμε να πάρουμε και από Brazil Nuts (τρώμε 2 τη μέρα).  Λίγες μέρες αργότερα αρχίζουμε ξανά τη λήψη του ιωδίου αλλά με μικρότερη δόση (πχ πίνουμε ένα τέταρτο από το νερό στο οποίο βάλαμε τη μία σταγόνα). Κάνουμε το ίδιο για 3-4 μέρες και σταδιακά αυξάνουμε τη δόση (πίνουμε το μισό η ολόκληρο το ποτήρι) όσο δεν έχουμε ενοχλήσεις. Στη συνέχεια ανεβάζουμε κανονικά τη δόση όπως παραπάνω.

Σε περιπτώσεις βρογχοκήλης, ινοκυστικής νόσου, κύστεως θυρεοειδούς κτλ μπορεί να χρειαστεί σε συννενόηση με τον γιατρό να αυξήσουμε περισσότερο τη δόση (μέχρι και 30 σταγόνες τη μέρα). Παράλληλα ελέγχουμε τα επίπεδα ιωδίου με το δερματικό τεστ η με εξέταση αίματος ή ούρων.

   - Δερματική χορήγηση: Εναλλακτικά με τις πόσιμες σταγόνες, μπορούμε να προσλάβουμε ιώδιο μέσω του δέρματος βάφοντας απλώς μια επιφάνεια με διάλυμα ιωδίου. Για το σκοπό αυτό μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε είτε Lugol ιωδίου είτε βάμμα ιωδίου η Alcool Iode που είναι οικονομικότερα. Προσοχή: το ιώδιο βάφει έντονα - το έχουμε πάνω σε πλαστική επιφάνεια που δεν πειράζει να λερωθεί.

Τρόπος χρήσης: Χρησιμοποιούμε 2-3 σταγόνες και τις απλώνουμε με μπατονέτα μία επιφάνεια περίπου 3x3 εκατοστά πχ στο μπράτσο η το μηρό μας. Το αφήνουμε λίγο να στεγνώσει και δεν το καλύπτουμε. Επαναλαμβάνουμε καθημερινά αλλάζοντας θέση εφαρμογής (μπράτσο, κοιλιά κτλ) και αυξάνοντας σταδιακά τις σταγόνες (και άρα την επιφάνεια βαφής) μέχρι να φτάσουμε σε 2 περίπου εβδομάδες σε 12 σταγόνες και επιφάνεια 10x10 εκατοστά. Κάθε 10 περίπου μέρες ελέγχουμε αν έχουμε επάρκεια ιωδίου. Όταν φτάσουμε σε επάρκεια είτε μειώνουμε την επιφάνεια βαφής (πχ 4-5 σταγόνες, 5x5 εκ) είτε τη συχνότητα εφαρμογής (πχ 2 φορές την εβδομάδα).

Η αναπλήρωση επαρκών επιπέδων ιωδίου είναι κριτικής σημασίας για την υγεία μας, ιδιαίτερα σήμερα που άλλα αλογόνα (όπως βρώμιο και φθόριο) που ανταγωνίζονται τη δράση του ιωδίου χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο.

Osteoporosis

Αύξηση οστικής πυκνότητας (βελτίωση οστεοπενίας-οστεοπόρωσης)

με τη μέθοδο της Οστεογόνου Φόρτισης.

 

Παρακάτω πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα για οστεοπενία-οστεοπόρωση που μπορείτε να κάνετε στο γυμναστήριο Fit for Life

(Γαμβέττα 169, περιοχή Mαρτίου-Χαριλάου, Τηλ: 2310320043 - έυκολα και σχετικά οικονομικά), καθώς και στην Osteostrong  (Ξενοδοχείο Hyatt - το καλύτερο πρόγραμμα, απλώς αρκετά ακριβό) ενώ μπορείτε να το κάνετε (λίγο πιο δύσκολα αλλά δωρεάν) και στο σπίτι --> 

Το πρόγραμμα βασίζεται στις αρχές της οστεογόνου φόρτισης καθώς και στις αρχές  του Static Contacton Training και του πρωτοκόλλου της Osteostrong. Περιλαμβάνει μία σύντομη προθέρμανση  και 4 μικρής διάρκειας αλλά μεγάλης έντασης ασκήσεις στατικής σύσπασης που αυξάνουν την οστική πυκνότητα και ποιότητα σε όλο το σώμα (βιβλιογραφία στο τέλος ).

Eδώ οι 4 βασικές ασκήσεις του προγράμματος (χέρια, πόδια, κορμός και σπονδυλική στήλη::

Η λογική είναι ότι οι ασκήσεις είναι στατικές (πιέζουμε χωρίς να κινούμαστε) στη θέση που μπορούμε

να εφαρμόσουμε την μέγιστη δύναμη για κάθε οστό ώστε να πυροδοτήσουμε την αύξηση της οστικής πυκνότητας.

Εδώ βίντεο για το πως μοιάζει μια συνεδρία στην Osteostrong κι εδώ η σελίδα της Οsteostrong (Θεσσαλονίκη στο ξενοδοχείο Hyat) αν κάποιος θελήσει να κάνει εκεί τις συνεδρίες (85-140 ευρώ το μήνα ανάλογα με τη διάρκεια σύμβασης - έχει και δωρεάν δοκιμαστική πρώτη συνεδρία).

Κι εδώ αναλυτικά πως κάνουμε σχεδόν το ίδιο πρόγραμμα στο γυμναστήριο (πληρώνοντας ανά συνεδρία - εύκολη δοκιμή).  Η βασική διαφορά είναι ότι  στην Osteostrong έχουμε πληροφορία για το πόσο δύναμη ασκούμε σε κάθε άσκηση ενώ στο γυμναστήριο πιέζουμε απλώς όσο πιο δυνατά μπορούμε και θα δούμε τη διαφορά με τον καιρό στο σώμα μας (ή και με τις εξετάσεις οστεοπόρωσης μακροχρόνια - σημαντική βελτίωση οστικής πυκνότητας). Το κόστος στην Osteostrong είναι πάνω από 80 το μήνα ενώ στο γυμναστήριο θα είναι παρόμοιο στην αρχή αλλά αν μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας τις ασκήσεις θα πέσει σε απλή συνδρομή (30-40 ευρώ).

Ξεκινάμε λοιπόν με προθέρμανση 5’ είτε στο ελλειπτικό όπως φαίνεται εδώ είτε με σύντομες διατάσεις, πχ με αυτό το πρόγραμμα  παραλείποντας ότι δεν μπορούμε να κάνουμε.

Στη συνέχεια (αρχικά με καθοδήγηση από το προσωπικό και στη συνέχεια εφόσον μπορούμε και μόνοι μας) κάνουμε τις 4 ασκήσεις οστεογόνου φόρτισης ως εξής: Ξεκινάμε με το μηχάνημα θωρακικών πιέσεων.

Βάζουμε κιλά που να τα κινούμε άνετα (σημειώνουμε το βάρος για να μην κάνουμε δοκιμές τις επόμενες φορές) και κάνουμε 10-15 επαναλήψεις (για ζέσταμα).

Στη συνέχεια κλειδώνουμε το μηχάνημα με τον ιμάντα στη θέση που οι αγκώνες μας να είναι 120 μοίρες γωνία:

Κάνουμε μία σύντομη δοκιμαστική πίεση, προσέχουμε τη στάση μας (αγκώνες στις 120 μοίρες και περίπου στο ύψος των ώμων), παίρνουμε ανάσα και εκπνέοντας πιέζουμε όσο πιο δυνατά μπορούμε για 7sec. Στη θέση αυτή μπορούμε να ασκήσουμε πολύ μεγάλη πίεση (πολλαπλάσια του βάρους μας) και η δύναμη αυτή κινητοποιεί την παραγωγή νέου οστού (οστεογόνος φόρτιση).Έτοιμα τα χέρια.

Πηγαίνουμε στην πρέσα ποδιών, βάζουμε ξανά κιλά που να τα μετακινούμε άνετα (σημειώνουμε πόσα βάλαμε) και κάνουμε επίσης 10-15 επαναλήψεις.

 

Στη συνέχεια κλειδώνουμε το μηχάνημα με τον ιμάντα στη θέση που τα πόδια μας να είναι 120 μοίρες γωνία:

Κάνουμε μία σύντομη δοκιμαστική πίεση, παίρνουμε ανάσα και εκπνέοντας πιέζουμε όσο πιο δυνατά μπορούμε για 7sec. Έτοιμα και τα πόδια.

 

Πηγαίνουμε στο μηχάνημα έλξεων και πάλι βάζουμε κιλά που να τα μετακινούμε άνετα  και κάνουμε 10-15 επαναλήψεις.

Στη συνέχεια κλειδώνουμε το μηχάνημα με τον ιμάντα στη θέση που οι αγκώνες μας να είναι περίπου 90 μοίρες γωνία:

Κάνουμε μία σύντομη δοκιμαστική έλξη, παίρνουμε ανάσα και εκπνέοντας τραβάμε τα χέρια προς τα κάτω και σηκώνουμε τα πόδια στις μύτες (σαν να μαζεύουμε την κοιλιά μας), επίσης όσο πιο δυνατά μπορούμε για 7sec. Έτοιμος και ο θώρακας-λεκάνη.

 

Τέλος πηγαίνουμε στο μηχάνημα με τη μπάρα και τη ρυθμίζουμε να είναι στο ύψος των δακτύλων των χεριών μας (ενώ είμαστε όρθιοι με τα χέρια τεντωμένα). Βάζουμε κι εδώ λίγα κιλά που να τα μετακινούμε άνετα και κάνουμε 10-15 μικρές ανυψώσεις της μπάρας κρατώντας σωστή στάση (σπονδυλική στήλη ευθεία, ώμοι πίσω).

 

Στη συνέχεια κλειδώνουμε το μηχάνημα με τον ιμάντα:

Κάνουμε μία σύντομη δοκιμαστική προσπάθεια ανύψωσης, προσέχουμε ξανά τη στάση μας, παίρνουμε ανάσα και εκπνέοντας προσπαθούμε να σηκώσουμε τη μπάρα με όση δύναμη έχουμε - προσοχή, αν έχουμε οστεοπορωτικό κάταγμα δεν κάνουμε την άσκηση αυτή με όλη μας τη δύναμη αλλά με σημαντικά λιγότερη - επίσης για 7sec.  Έτοιμη και η σπονδυλική στήλη.

 

Το πρόγραμμα αυτό επαναλαμβάνεται μία φορά την εβδομάδα (ουσιαστικά 10 λεπτά συνολική προθέρμανση και μισό περίπου λεπτό ισχυρών πιέσεων). Οι ασκήσεις αυτές ωφελούν πολλαπλά και σύντομα θα παρατηρήσουμε βελτίωση στην ισορροπία μας, μυική ενδυνάμωση, μείωση μυϊκών πόνων κ.α. ενώ σε βάθος χρόνου έχουμε σημαντική βελτίωση και στην οστεοπενία-οστεοπόρωση.

Καλή άθληση,

Μόσχος Δημήτρης, Ορθοπαιδικός.

bottom of page